maandag 5 september 2011

Plain livin' & high thinkin'

Heden zijn we dolblij dat we bij Bifiworst een schijfje mogen wijden aan één enkele artiest. Een groot man die desgewenst een lange schaduw werpt. Ik heb het uiteraard over niemand anders dan Neil Young. The Loner volgens sommigen, Ome Neil volgens anderen, Neil Percival Young volgens de Canadese autoriteiten.

Vorig academiejaar bracht ik op maandag de Veto rond in Leuven en omstreken. De laatste weken was mijn chauffeur en compagnon daarbij Michaël. Een man met een latente voorliefde voor all things classic rock. Alzo vlogen wij op de tonen van Aerosmith, Lynyrd Skynyrd et les autres door stegen en over snelwegen. Toen ik het gesprek op Neil Young bracht, gaf Michaël toe er geen kaas van gegeten te hebben. Met dit schijfje - toppie getiteld The promise of a man - heb ik getracht dat manco recht te zetten. Aan Michaël om te oordelen of ik geslaagd ben.

(De mixtape volledig beluisteren zal helaas niet lukken. Van de vriendelijke mensen van 8tracks mag ik geen twee liederen van dezelfde artiest in één mix proppen. Iets met auteursrechten en ruzie met Johan Verminnen vermijden.)


  1. Neil Young - Emcee intro / Sugar mountain intro. Ik kickstart mijn mixtapes gaarne met een intro, dat voelt juist aan.
  2. Neil Young & Crazy Horse - Powderfinger (live). Ik heb Neil één keer live gezien. Hij trapte af met dit nummer en de rest kon niet meer stuk. (Klik!)
  3. Neil Young & Crazy Horse - Cinnamon girl (live). U wordt niet wild bij de openingsrif? U bent waarschijnlijk een castraat. (Klik!)
  4. Neil Young & Crazy Horse - Cortez the killer. Een bloedmooi relaas over liefde in tijden van conquistadores. Achteraf bekeken was het moment dat meneer Crijns in het vierde middelbaar over dit liedje vertelde, het startschot van mijn liefde voor Ome Neil. Zoiets zou vandaag niet meer mogen van Pascal Smet. (Klik!)
  5. Neil Young - Cowgirl in the sand (live). Of: hoe kleed ik een epische gitaarjam uit tot een sobere murder ballad. (Klik!)
  6. Neil Young - Like a hurricane (unplugged). Ik heb het al vaker verkondigd: gelieve dit nummer te spelen op mijn begrafenis. (Klik!)
  7. Neil Young - The old laughing lady. "He loves his old laughing lady / 'cause her taste is so sweet / But his laughing lady's loving / Ain't the kind he can keep." Herkenbaar in het kwadraat, toch? (Klik!)
  8. Neil Young with the London Symphony Orchestra - A man needs a maid. Een onaantastbaar credo boordevol ongrijpbare tristesse. (Klik!)
  9. Neil Young - Devil's sidewalk. Ome Neil haalt herinneringen op aan John Lennon. Het recentste nummer op de mixtape, afkomstig van Greendale uit 2003.
  10. Buffalo Springfield - Mr. soul. Het groepje van Neil Young voor hij solo ging. Mede-Buffalo Stephen Stills kwam hij achteraf terug tegen in het cocaïneconglomeraat Crosby, Stills, Nash & Young. De hoesfoto van The promise of a man is getrokken op het optreden van CSN&Y op Woodstock. In de bekende  film over het festival zal u Ome Neil niet vinden, hij wilde niet gefilmd worden. Iets met paranoia. (Klik!)
  11. Neil Young - Eldorado. Twee à drie keer spelen voor Michel Vandenbosch en hij zal nooit meer proberen stierengevechten te laten verbieden. (Klik!)
  12. Neil Young - Love is a rose. Gewoon een leuk deuntje. Niet elke keuze moet terdege gegrond zijn. (Klik!)
  13. Neil Young - Campaigner. "Even Richard Nixon has got soul." De slogan die ik op mijn man bag tors. (Klik!)
  14. Neil Young - Tell me why (live). "Tell me why / Is it hard to make arrangements with yourself." Een vraag die ik mij minstens vijf maal daags stel. Nog steeds geen antwoord gevonden. (Klik!)
  15. Neil Young - Pocahontas. Mijn favoriet. (Klik!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten