maandag 19 september 2011

Voorlopig op één

Kan iemand mij zeggen hoeveel ik juist gezopen had toen ik beviel van het onzalige idee GW weer eens een mixtape te fixen? Ik heb het kreng Meer inzake mij gedoopt. Volledig luisteren kan met enige chance hiero.



  1. Ghostpoet - One twos.
  2. Pasmans - Pasmans groove. Dat ik quite fond ben of de soundtrack van Dwaallicht van Braakland/ZheBilding weet u misschien al. Onlang kwam ook Jan De Smet uit de kast en draaide er een track uit in Closing time op Radio 1. In gezelschap ik zit goed.
  3. Ronnie Allen - Juvenile delinquent. Vraag mij GW te omschrijven en ik antwoord u in alfabetische volgorde: "aap, apenkop, belhamel, deugniet, doerak, kataas, kwajongen, kwapoets, ondeugd, rakker, schavuit, schobbejak, schoffie, schooier, snotjongen, straatjonger, straatvlegel en wittekop." Voor de eerlijkheid moet ik erbij zeggen dat GW al enige tijd meerderjarig is. (Klik!)
  4. The Rockets - Rock & roll drummer (part 1). The Rockets als in Peter en zijn Rockets, als in Peter Koelewijn, als in Kom van dat dak af. Begin jaren zeventig was de soep op en ditchte Peter zijn Rockets. Als dank voor bewezen diensten schreef en produceerde hij nog deze deun voor hen. GW is uiteraard een rock & roll drummer in het diepst van zijn gedachten. (Klik!)
  5. Heinz - Just like Eddie. Het is 1960, rock & roll-pionier Eddie Cochran tourt op een wolk van succes door het Verenigd Koninkrijk tot zijn taxi een lantaarnpaal knuffelt. Het is 1963, Heinz scoort een gemaan hitje met dit eerbetoon. Het is 2000, Heinz overlijdt op het randje van de armoede aan amyotrofe laterale sclerose. Het is 2011, Geert Simonis kijkt de toppie film Telstar van Nick Moran, dat zou u eigenlijk ook eens moeten doen. (Klik!)
  6. Neil Diamond - Solitary man. (Klik!)
  7. Trockener Kecks - Niemand danst alleen. Behalve eventueel die solitary man van daarnet.
  8. Drs. P. - (Gelach). Zelden gingen het absurde en het aanstekelijke zo harmonieus een pintje drinken. Geeft ons nog iets, Jos. (Klik!)
  9. Fred Waring's Pennsylvanians - Let's have another cup of coffee. Fred staat bekend als "the man who taught America how to sing" en is de uitvinder van de mixer gelijk wij die vandaag kennen. Hier maakt hij ouderwets reclame voor koffie. (Klik!)
  10. Claude Nougaro - A bout de souffle. Heeft geen greintje te maken met de film van Jean-Luc Godard. Wel een leuke vocale versie van Blue rondo à la Turk van the Dave Brubeck Quartet. (Klik!)
  11. Branford Marsalis Quartet & Cindy Williams - Harlem blues. (Klik!)
  12. Naked City - Fuck the facts. Feiten zijn ook maar subjectief, weet ge? (Klik!)
  13. The Birthday Party - Blast off! Om onduidelijk redenen neem ik komende zondag deel aan Dwars door Mechelen. Laat ons hopen dat dit nummer als startschot geadopteerd wordt. (Klik!)
  14. The Jim Carroll Band - People who died. Je bent dichter maar je wordt rockster. Je jeugd wordt verfilmd als The basketball diaries met Leonardo DiCaprio. Die film maakt een grote indruk op de veertienjarige Geert Simonis. Je gaat dood. (Klik!)
  15. The Punkles - Komm, gib mir deine Hand. Ah ja, dan komen er nu drie covers van John Lennon. Dit is meegeschreven door Paul McCartney. Daar staat tegenover dag Give peace a chance niet meegeschreven is door Macca maar hij er wel een credit voor gekregen heeft. Zo ging dat in de jaren zestig. Ik heb soms heimwee naar de jaren zestig.
  16. Manic Street Preachers - Working class hero. Dit stond op een mixtape die ik heb gekregen afgelopen secretaressedag. De bijhorende fles jenever is minder lang meegegaan. (Klik!)
  17. Hot Chocolate Band - Give peace a chance. Toen ze het laatste woord uit hun groepsnaam schrapten, begon de glorietijd van Hot Chocolate. (Klik!)
  18. The Bear That Wasn't - Headphones. (Klik!)
  19. Star Club West - Bodylotion. Voor een zacht huidje moet ge soms een hard prijsje betalen.
  20. Hans Peter Janssen & Anne Van Opstal - Totale duitsernis. Een gans overbodige Nederlandstalige versie van Total eclipse of the heart van Bonnie Tyler uit de musical Dans der vampieren. Fun fact over het origineel: componist Jim Steinman liet het eerst horen aan Meatloaf maar die moest het niet hebben omdat het te bombastisch was. (Klik!)
Zul je mij morgen nog graag zien, GW?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten