maandag 24 januari 2011

The first ever live television picture

Uiteindelijk heeft alles met koken te maken. Ik durf mezelf geen kok te noemen. Daarvoor deed mijn moeder het te moeilijk lijken. Wel ken ik anderhalf recept - de spaghettisaus en de croque monsieur - goed genoeg om naar eigen goeddunken mee te freewheelen.

Maar dat is nu en toen was toen. Toen had ik geen croque monsieuraliser. Toen maakte ik zelden spaghettisaus. In plaats frequenteerde ik de Alma meer dan de gemiddelde student. Een prima plek om gericht te zeveren over Nietzsche, om doelloos te filosoferen over Shakira.

Wie ooit geflyerd heeft, weigert van zijn leven geen flyer meer. Die dag, die grote dag, die verre dag stapte ik de Alma binnen. Groot was mijn verbazing toen de flyeraar mij een papiertje gaf én mij aansprak. Verbouwereerd als een net van zijn paard gedonderde Saulus krabbelde ik recht. Hier beleefde ik mijn emotionele dieptepunt en wedergeboorte.

Die man was Alexander. Maar dat was toen en nu is nu. Die man heb ik nu een cd'tje gegeven: Ik droom in mijn slaap van een stuk gegrild vlees. Uiteindelijk heeft alles met koken te maken.



Het meisje De mevrouw op de hoes is Britney Spears.
  1. Seth Troxler - Intro amb 1. Het aperitiefje zo u wil.
  2. Stardust - Music sounds better with you. De ene helft van Daft Punk maakt ook in zijn vrije tijd puik dansvloervoer. (Klik!)
  3. Dan Le Sac Vs Scroobius Pip - Five minutes. De schakelaar van Pip zit vast in de modus miserie en Italiaans neorealisme. (Klik!)
  4. Prince - My name is Prince. Eerst roep je luid en duidelijk je naam. Vervolgens verander je die naam in een symbool. (Klik!)
  5. Roy Orbison - Advertisement Overton Park Shell concert. (Klik!)
  6. Richie Valens - Dooby dooby wah. De titelfrase is code voor I love you. (Klik!)
  7. Bo Diddley - Say man. Bo en zijn percussionist Jerome Green maken elkaar vrolijk uit voor het vuil van de straat. (Klik!)
  8. Q65 - The life I live. The Beatles en hun paladijnen, dat noemden we vroeger Merseybeat. Na-apende Nederlanders, dat noemden we vroeger Nederbiet. Q65 kwam uit Den Haag. Den Haag, dat noemden we vroeger het Nederlandse Liverpool. Nog vragen? (Klik!)
  9. Suzi Quatro - Can the can. (Klik!)
  10. Bikini Kill - Rebel girl. Boze meisjes met een elektrische gitaar, dat noemen we riot grrrl. Ik moet altijd opzoeken hoeveel r'en er in grrrl gaan. (Klik! Als u net iets meer tijd heeft dan raad ik u van harte dit filmpje aan waarin frontjuffer Kathleen Hanna over haar leven, haar muziek en haar Kurt Cobain tatert.)
  11. Christiaan Hof - Dit lichaam luistert niet. Achteraf omschreef Alexander het als "een knóért van een guilty pleasure voor me." Ik sprak hem niet tegen, ik ben een beleefde jongen. (Klik!)
  12. Klein Orkest - Laat mij maar alleen. Laat mij vooral niet alleen. Ik ga dood van stilte en mijn cd-speler is kapot. (Klik!)
  13. Fun Boy Three & Bananarama - It ain't what you do, it's the way that you do it. Een oud jazzke wordt in een luchtig skajasje gehesen. (Klik!)
  14. The Baseballs - Hot n cold. Beeld u in dat Katy Perry een zestienjarige bakvis is in 1959. (Klik!)
  15. Nikki Giovanni - Ego tripping. Poëzie. (Klik!)
  16. Pace Won - Crips, bloods and pimps. Een speels hopje. (Klik!)
  17. Pexbaa - Poscoce. Weird Brazilian shit maar dan niet op de kale poesjes-manier.
  18. Kloot Per W - I'm a believer. Toppie huisvlijt!
  19. Anita Ward - Ring my bell. Een discoklassieker die eindeloos voortdendert en dat niet eens zo slecht doet. (Klik!)
Vanavond staat er spaghetti op het menu. Alexander is uitgenodigd. Uiteindelijk heeft alles met eten te maken.

1 opmerking: