vrijdag 6 augustus 2010

Wil je mij een imker versieren?

Vroeger kende ik een Eva die enkel opviel door haar extreme banaliteit. Een klompje nietszeggend grijs in het Koekelbergse aards paradijs. Haar naam was passend door de afkorting: en vele anderen. Een te negeren persoon, een figurant.

Heden wil ik woorden krassen rond het silhouet van een andere Eva. Haar wortels klemmen zich vast in de Antwerpse modder, die troep huizen aan de rand van de parking. Ze acteert zo goed dat het niet opvalt dat het een hobby is. Ze heeft aan één tango genoeg om de tranen van Argentinië te deppen. Zoute jaarringen deinen uit op het fijne lapje stof.

Eva had haar zoveelste rondje rond de zon gedraaid en vierde dat. Ik mocht komen en drukte mijn dankbaarheid uit met een cd'tje: Mondharmonciabussen. Op het feestje dreef dronkenschap het tempo van mijn danspassen omhoog en mijn elegantie omlaag. Eva heeft mij ooit gezegd wat ze van het cd'tje vond maar bier en wijn en whisky en wat al niet hadden het tandwiel gesaboteerd waarmee ik herinneringen aanmaak.

Het motief dat vaker terugkeert dan de Russen in Parijs is uiteraard mijn pijnlijke vazalschap van Koning Alcohol. Misschien moet ik in een huis gaan wonen waar niets welkom is dat mij kan prikkelen. Kruiden, thee, koffie, alcohol, nicotine: allemaal taboe. Serene rust om mij voor te bereiden op het leven buiten de muren van het domein. Het te negeren leven van de figurant.

De man op de hoes is Gaston Eyskens of dat beweert hij toch.

  1. The Who - Overture. Beter kan een cd niet openen. (Klik!)
  2. The Angels - My Boyfriend's Back. (Klik!)
  3. The Raveonettes - My Boyfriend's Back. (Klik!)
  4. Dr. Dre Featuring Eddy Griffin - Ed-ucation. Beste. Lied. Ooit. (Klik!)
  5. Snoop Doggy Dog Featuring Warren G, Nate Dog & Kurupt - Ain't No Fun (If The Homies Can't Have None). Ook. Beste. Lied. Ooit. Sac & Pip weigerden dit te coveren voor mij. Ik ben nog steeds een beetje triest. (Klik!)
  6. And So I Watch You From Afar - A Little Bit Of Solidarity Goes A Long Way. (Klik!)
  7. Crosses - La Terre. De aarde, dat is wat er rommelt onder uw voeten wanneer Crosses zich eens echt boos maakt. (Klik! Het tweede liedje op de player.)
  8. Ben From Corduroy - Come Together. Een meer dan aardige Beatlescover.
  9. Lydia Lunch - A Cruise To The Moon. Een heerlijke flard jazzy waanzin.
  10. Love Sculpture - Sabre Dance. Een stukje klassieke muziek bewerkt tot rocksong. Waarom ook niet? (Klik!)
  11. Jenny Lane - Say Say Say. (Klik!)
  12. Bananarama - Venus. It's a classic. (Klik!)
  13. Dr. Feelgood - Milk And Alcohol. Pubrock noemen ze dit. Ik wist niet dat je in de pub ook een glas melk kon bestellen. Wij moeten samen eens een glas melk gaan drinken. (Klik!)
  14. Brinsley Schwarz - (What's So Funny 'Bout) Peace, Love And Understanding? (Klik!)
  15. The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me. (Klik!)
  16. Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan. Eva is een notoire langslaper maar ik neem haar dat niet kwalijk. Ik neem niemand iets kwalijk. Begrip is mijn fort. Geen indiaan zal mij scalperen. (Klik!)
  17. De Zangeres Zonder Naam - De Meid Van De Straat. Op een dag vind je de job van je leven en dan ben je weg natuurlijk. (Klik!)
  18. Lou Reed & John Cale - Hello, It's Me. Lou en John nemen waardig doch merkwaardig afscheid van van Andy Warhol. (Klik!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten