donderdag 5 augustus 2010

Vossen & pizza

De laatste keer dat ik in naam van de godin der poëzie naar Mokum spoorde, omschreef ik San F. Yezerskiy aan mijn talrijke luisteraars als iemand die net over de fijne afrastering tussen een schrijvende vriend en een bevriende schrijver was gekropen. Yep, op den Hollanger ben ik nog pretentieuzer gestemd dan in ons koude, natte Belgenlandje.

Als San morgenochtend mijn wapenbroer niet meer wil zijn - mijn constant gezanik, mijn gewelddadige buien, mijn lompe taalverkrachtingen, mijn whatever doodbeu en kotsmoe - kan ik hem enkel gelijk geven. Het immens plezier waarmee ik zijn lezer ben, kan hij mij niet afhandig maken. Tenzij hij een mannetje stuurt om mijn ogen te doorpriemen met een zeis, een riek of een ander scherp stuk tuingerei. Hij is er toe in staat, hij kent geen grenzen of prikkeldraad.

San en ik, wij zijn geen Rob Fleming, geen Rob Gordon, geen Nick Hornby, geen Thurston Moore, geen Jamie Cullum. Toch wisselen wij naast knuffels, alcohol en woorden ook cd'tjes uit. Op zijn verjaardag zag ik hem door goddelijk toeval voortgeblazen dineren met zijn vader. De borden geleegd, de wijnglazen bedroesemd, de rekening betaald. Ik stak San een geheim cd'tje toe: De ogen keken al starend verder.

De rest is geschiedenis of een voetnoot daarbij.


Als ik nu terugblik, zie ik een reeks leuke liedjes die elk apart een goede kans maken om San op te vrolijken. Dat had ik mij tot doel gesteld. Geen depri pianogepingel hier. De ingrediënten klitten echter samen tot een asgrijze brei, niet tot een bont gerecht. Dit is een hoop liedjes, geen geheel. Volgende keer beter. Tenzij San rock & roll-gewijs dit jaar nog wil sterven. Ik hoop van niet en u volgt mij daarin.
  1. Michael Giacchino - The Glory Days. Een flardje van de geniale soundtrack van The Incredibles. (Klik!)
  2. Youngblood Brass Band - Pastime Paradise. Een fanfare die hiphop speelt en toch niet suckt. (Klik!)
  3. Ian Dury & The Blockheads - Reasons To Be Cheerful, pt 3. Ian Dury somt op wat hem gelukkig maakt. Buddy Holly, the Marx Brothers en Woody Allen passeren de revue. In Manhattan maakt Woody een soortgelijk lijstje op. Groucho Marx, Willy Mays, Frank Sinatra et j'en passe. Nee, ik weet ook niet wie Willy Mays is. (Klik!)
  4. Doctor White - We Will Stop Them (Radio Edit). De broer van het lief van onze pa. U weet genoeg? (Klik!)
  5. Magnus - French Movies. Tom Barman verheerlijkt de Nouvelle Vague-cinema. Mij zal u nooit op een dergelijk initiatief betrappen. À Bout De Souffle duurde veel te lang en Jules Et Jim was saaier dan een eucharistieviering. Bovendien ken ik niets van film. (Klik!)
  6. Brigitte Bardot - Harley Davidson. Wonderlijk hoe die baslijn in de intro klinkt als het zachte snorren van een Harley. (Klik!)
  7. Serge Gainsbourg - Qui Est In, Qui Est Out. Ooit komt er een dag dat San gans in gaat zijn bij de incrowd én bij het plebs. (Klik!)
  8. Louis Neefs - 'k Zag Twee Beren. Ze smeerden broodjes. Ik heb San nog nooit een broodje zien eten. Het was een wonder, boven wonder. (Klik!)
  9. Perry Como - Hot Diggity (Dog Ziggity Boom). (Klik!)
  10. The Scabs - Stay. (Klik!)
  11. Mitsoobishy Jacson - Put Your Love Jacket On. San zijn love jacket is een parka.
  12. The Vaselines - Teenage Superstars. Met de beste wil ter wereld kan ik San niet als teenager omschrijven. (Klik!)
  13. Kim Fowley - Motorboat. Laat San naar Cassandra's Dream kijken en hij wil een boot. Schotel hem Star Trek voor en hij wil upgebeamd worden. (Klik!)
  14. Cool Jerks - Money. San is zwart op wit een scheppend kunstenaar. Dat is code voor: hij zit constant krap bij kas. Dat was een grapje. Een van mijn beste grapjes ooit. Helaas is dat niet gelogen.
  15. The Detroit Cobras - The Real Thing. (Klik!)
  16. The 5.6.7.8.'s - I Was A Teenage Cave Woman. In den beginne had San mij benaderd om samen aan een kortfilm te maken. Dat project is nooit echt overeind geraakt. Op een dag zal ik een revolver tegen zijn linkerslaap duwen opdat hij met mij dit lied verfilmt. (Klik!)
  17. The Pipettes - It Hurts To So You Dance So Well. Het doet hem vooral pijn mij te zien dansen. (Klik!)
  18. The Name - Fuck Art Let's Dance. Right on!
  19. The Sussed - I've Got Me Parka. San zijn parka is een love jacket. (Klik!)
  20. Gino's Eyeball - She Ran Away With My Best Friend And Now I Really Miss Him. Ah ja, het stukje met de liedjes met de lange titels. Hiero is de titel beter dan het lied maar wat verwachtte u misschien? Het blijf Gino's Eyeball.
  21. Muddy Waters - I Love The Life I Live, I Live The Life I Love. Muddy heeft er goddank voor gezorgd dat de vlag een volwaardige lading mag dekken. (Klik!)
  22. The Feelies - Everybody's Got Something To Hide Except For Me And My Monkey. Geen idee hoe de balans titel-lied hier precies in evenwicht hangt. (Klik!)
  23. Spizzenergi - Where's Captain Kirk? Een kleine toegeving aan Sans geheime leven als Trekkie. (Klik!)
Voor alle duidelijkheid destilleer ik even de essentie, San. You've got to accentuate the positive, eliminate the negative and latch on to the affirmative. Don't mess with Mister In-Between.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten