maandag 7 februari 2011

Ik heb niet elke avond de kans mijn poëzie te horen brengen door een dame als u

Ik ga er vanuit dat iedereen Eva Mouton kent. Kent gij Eva Mouton niet, ga dan elders uw kennis bijspijkeren. Kom daarna terug op kousenvoeten. Toen Eva jarig was deelde ze buttons uit. Ondanks al mijn lompheid ving ik er eentje. "Mijn uitgever zegt dat ook altijd." Stiekem ben ik mijn eigen uitgever. De badge ben ik dankzij mijn lompheid kwijtgeraakt op Rock Herk.

Er zijn geen goede en slechte eigenschappen.
Wel eigenschappen die afhankelijk van de situatie goed of slecht uitdraaien.

Het leidende principe in het universum is: voor wat hoort wat. Gij krapt mijn rug en ik de uwe. Het lag voor de hand dat ik Eva's verjaardagstraktatie zou beantwoorden. Op mijn verjaardag dropte ik een cd'tje in de postbus. Gedichten naar wildvreemde dames sturen, wordt weleens fout geïnterpreteerd.

Dames en heren, je vous presente: we got fucked on canada day. Canada Day - zeg gerust de nationale feestdag van Canada - is overigens 1 juli. In Suriname is 1 juli de Dag der Vrijheden.



De hoes heb ik gestolen uit een oude Veto. Een advertentie voor een fuif van Radio Scorpio geloof ik. Onlangs heb ik in stripwinkel Het Besloten Land ontdekt dat die advertentie de tekening gestolen had uit Love and rockets, een stripreeks van Gilbert en Jaime Hernandez.

Eva's redactie: "Ik krijg nooit handgeschreven brieven met informatie over witte kool op hun achterzijde! (...) Witte kool is zo'n groente voor vrouwen die op dieet zijn."
  1. OutKast – Intro. Een goedgemikt startschot. Nu maar hopen dat er geen doden vallen. (Klik!)
  2. Gorillaz featuring De La Soul & Gruff Rhys – Superfast jellyfish. Met zo'n wekker zou ik elke dag vrolijk opstaan, ja toch? (Klik!)
  3. The Opposites featuring MC Fit – Gierig. Stukje rap met een hele leuke sample uit A girl like you van Edwyn Collins. (Klik!)
  4. Edwyn Collins – A girl like you. Mijn favoriete fuzzgitaarsolo! Nog reuzeleuk gesampled door the Opposites! Gisterdag heb ik ontdekt dat er in A girl like you een sample zit van 1-2-3 van Len Barry. Had ik het destijds geweten, ik had 1-2-3 direct op we got fucked on canada day gezet. Zo ben ik nu eenmaal. (Klik!)
  5. The Moe Green SpecialsA $ 1000 ride pt. 1. Voor dat geld moet het wel een heel goed ritje zijn.
  6. Will TuraEl bandido. Toen Arthur nog een outlaw was in plaats van een salonfähig permanentje met een zware voet. (Klik!)
  7. T-Bone Walker – Call it stormy Monday. Stormy Monday, dat is vandaag. (Klik!)
  8. Dead Man RayBeer. Het begin van Daans fascinatie voor Bobbejaan Schoepen. Eind jaren negentig schreef Dead Man Ray een nieuwe soundtrack voor De ordonnans, een malle film uit de jaren zestig met Bobbejaan in de hoofdrol. Daaruit deze versie van A pub with no beer, een Australische traditional die Bobbejaan bij ons bekend maakte als Café zonder bier.
  9. ArnoWhen the rock. Toen kon meneer Hintjens mij nog ontroeren zonder zijn best te moeten doen.
  10. Maxence Cyrin – Crazy in love. Zo heeft u Beyonce nog nooit gehoord! (Klik!)
  11. John CaleDo not go gentle into that good night. John Cale zet een gedicht van Dylan Thomas op muziek. Twee Welshmen tezamen: dubbel zoveel Weltzschmerz. (Klik!)
  12. Sam Cooke – A change is gonna come. Ik zou veel kunnen vertellen over dit lied maar het is beter dat u er gewoon naar luistert. (Klik!)
  13. Robert WyattShipbuilding. Of: hoe Elvis Robert Wyatt aan een hit hielp. Naar 't schijnt is dit heel politiek geladen en gaat het over de Falklandoorlog maar je merkt het er niet aan. (Klik!)
  14. The Cinematic OrchestraThe projectionist. Dat is de meneer die in de cinema op de startknop mag drukken. Gisterdag ben ik naar de cinema gegaan voor Rundskop. Tof filmke.
  15. Bert Kaempfert – Strangers in the night. Duitse kitsch maar wel leuk. (Klik!)
  16. Eddie Gale – The rain. You can hide under my umbrella want wat mijn is dijn is. (Klik!)
  17. John ColtraneSummertime. John blaast de standard der standards op. Kijk hoe mooi het puin valt. Kijk dan. (Klik!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten