zaterdag 10 juli 2010

Er zit geen jacht achter

Maartje is een meisje dat vroeger bij Veto zat. Recent hing ze rond in Zuid-Afrika. Ze is ondertussen gerepatrieerd. Baie koel.

Maartje was jarig en ik gaf haar een cd'tje want zo ben ik. De titel, Ik heb al te veel ingezet op verloren straten, heb ik geplukt uit de mond van Ruben, de hoofdredacteur van Veto het komende jaar. Hij had het over poker. Hij heeft het altijd over poker.

Maartje was niet thuis, dus duwde ik het cd'tje in de brievenbus. Ze complementeerde me achteraf met die tactiek. Ze zei nog meer en dat zag ik achteraf in ontkiemde vorm terugkeren in dit tekstje van haar hand. Lees het gewoon daar, oki?

  1. Antonio Banderas & The Mambo All-Stars - Bella Maria De Mi Alma. Antonio als mambomeneer en hij geraakt er nog mee weg ook. Uit The Mambo Kings, over twee Cubaanse broers die verhuizen naar de stad van hun dromen en daar in een nachtmerrie van seks, macht en muziek belanden. (Klik!)
  2. Nouvelle Vague - Blue Monday. (Klik!)
  3. Flunk - Blue Monday. Op de hoes van het cd'tje waar ik dit liedje geoogst heb, ligt een luie ijsbeer languit in de sneeuw. Ik zou graag een ijsbeer zijn en nooit meer huilen. (Klik!)
  4. Beastie Boys - Egg Man. Vertrouw nooit een man met ei op zijn gezicht. (Klik!)
  5. Buddy Holly - Rave On. Of: waar the Raveonettes hun naam vandaan hebben. Iemand sprak dat ooit uit als "Ravieonettes", dat was lachen. (Klik!)
  6. The Coasters - Charlie Brown. (Klik!)
  7. Dick Dale & His Del-Tones - King Of The Surf Guitar (Vocal Version). Dick heeft het hier gewoon over zichzelf. Autobiografisch noemen ze dat. (Klik!)
  8. The Minutemen - Sickles And Hammers. (Klik!)
  9. Sebadoh - Sickles And Hammers. Dat de heren Sebadoh de heren Minutemen net iets te exact naspelen tot daar aan toe maar wat bezielt mij in godsnaam om de twee versies direct achter elkaar te zetten?
  10. Flat Earth Society - St. Louis Blues.
  11. Dick Black - This Fight Is Just A Party. It ain't a party 'till something gets broken, toch?
  12. Ramones - I Don't Wanna Grow Up. De valse broertjes geven Tom Waits een beurt... (Klik!)
  13. Tom Waits - Danny Says. ... en Tom Waits returnt de favor. (Klik!)
  14. Howlin' Wolf - Built For Comfort. Volgens mijn daddy gaat dit liedje over een auto. Ik spreek mijn daddy niet tegen, zo ben ik opgevoed. Uren heb ik in de hoek gestaan vooraleer ik het onder de knie kreeg. (Klik!)
  15. The White Stripes - Little Room. (Klik!)
  16. Nemo - He Looked Like Neil Sedaka. Dat is geen compliment, Neil Sedaka is een lelijke aap.
  17. Mauro - A Faint Smile. (Klik!)
  18. The Special AKA - Free Nelson Mandela. Nelson Mandela is voor het rugby wat Sander Yezerskiy is voor de zelfmoordlijn. (Klik!)
  19. The Drifters - Save The Last Dance For Me. (Klik!)
  20. Los Lobos - Beautiful Maria Of My Soul. De Engelstalige versie van Bella Maria De Mi Alma. Door te beginnen en eindigen met verschillende versies van hetzelfde lied, woont Ik heb al te veel ingezet op verloren straten in euhm hetzelfde verloren straatje als Tonight’s The Night, Rust Never Sleeps en Freedom van Neil Young, Let Love In van Nick Cave & the Bad Seeds en naar schatting driehonderd mixtapes van Geert S. Simonis. Dat is baie koel gezelschap al zeg ik het zelf. (Klik!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten