maandag 12 juli 2010

Goudvissen zijn niet saai

Anneke is een meisje met een blond hart en haren voor illegalen of omgekeerd. Anneke zit aan de verkeerde kant van de vijfentwintig qua leeftijd maar het verkleinwoord zit vastgeroest aan haar naam. Ik ken haar sinds de KUB maar ze is ook een voorgangster van me bij Veto. Het is een klein Leuven en de wereld is een dorp of omgekeerd. Kortom, Anneke is een topwijf. In die mate zelfs dat ik schroom om het woord "wijf" te bezigen in die samenstelling.

Anneke was jarig en kreeg van mij Ik wil vanachter, ik vind dat gezellig. De titel heb ik ontleend aan een drukke kleuter op de bus van Genk naar Gruitrode op een zondagvoormiddag. Hij bedoelde dat hij achter in de bus wilde zitten. De link met anale seks bestaat enkel in uw vieze, vieze geest.

  1. David Bowie - Golden Years. Mijn eerste kennismaking met David Bowie. De Pré Historie leende dit uit Soul Train. Alle negers dansen uitbundig. David blijft er ondercool bij. Typisch David. Ik zou hem bijna vergeven dat hij hartklachten had die keer dat ik hem op Werchter zou treffen. (Klik! Het Soul Train-filmpje staat hier. Duidelijk playback toch?)
  2. Death - Politicians In My Eyes. Er is een Death dat aan death metal en grindcore doet maar dat zijn niet deze jongens. Anneke zou Bowiegewijs een hartaanval krijgen moest ik haar death metal doen luisteren. (Klik!)
  3. Street Sweeper Social Club - Promenade. Tom Morello zonder de rest van de Rage maar hij blijft ploeteren in een badje van protestmuziek en sociaal engagement. (Klik!)
  4. Janelle Monae - Many Moons. In ons zonnestelsel heeft Saturnus het meeste manen: minstens tweeënzestig maar slechts drieënvijftig daarvan hebben een naam. (Klik!)
  5. Rare Bird - Somebody's Watching. De VDAB zoekt iemand om al die tweeënzestig manen constant in de gaten te houden. 't Is een vuile job maar iemand moet het doen. (Klik!)
  6. Booker T. Jones - Get Behind The Mule. Gelukkig heeft Booker al werk. Hij babysit op de ezel van Tom Waits. Ook dat is een vuile job. (Klik!)
  7. Alif Tree - Way Down South. Die ezel woont namelijk in the Deep South, waar elke zondag na de eucharistie een nikkertje wordt gelyncht. (Ge kunt heel de plaat lijk hier voorbeluisteren maar ik kan precies niet naar de aparte liedjes linken!)
  8. Sam Brown - Stop. Dat moet maar eens gedaan zijn. (Klik!)
  9. Womack & Womack - Baby I'm Scared Of You. Dat schrikt toeristen af. (Klik!)
  10. Doris Day - If I Give My Heart To You. Ik weet dat het moeilijk te geloven is maar Doris Day heeft ook liedjes die niet Que Sera zijn! (Klik!)
  11. Bobby Goldsboro - Honey. Naar het schijnt een van de verschrikkelijkste liedjes aller tijden. Valt best wel mee wat mij betreft. (Klik! Als ik later groot ben, neem ik ook zo'n kapsel.)
  12. Janis Ian - Society's Child (Baby I've Been Thinking). Dit meisje heeft een zwart vriendje en vindt het vreemd dat de mensen daarvan verschieten. Wat een naïef meisje! (Klik!)
  13. Bobby Darin - Artificial Flowers. Linksboven op de grote kast in de living van mijn grootmoeder staat een pot plastieken bloemen. Een cadeau van haar halfzus heel lang geleden maar ze gaan nog altijd mee. Plastieken bloemen verwelken immers niet. (Klik!)
  14. Johnny Kidd & the Pirates - Shakin' All Over. Het origineel van een ab-so-lu-te classic die gecoverd is door goed volk als the Who, Van Morrison, MC5, Iggy Pop, Generation X en Bachman-Turner Overdrive. (Klik!)
  15. Jean-Jacques Perrey - E.V.A. Dat noem ik nu eens een spuuglelijke voornaam. (Klik!)
  16. Thomas Dolby - She Blinded Me With Science. Niemand houdt van slimme meisjes. (Klik!)
  17. Zee Avi - First Of The Gang To Die. Zo luchtig heeft een liedje van Morrissey nog nooit geklonken. (Klik!)

Als ik het nu herbeluister, staat er verdacht veel funky shit op dit schijfje. Dat is nodig om het leven draaglijk te houden. Niet waar, Anneke?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten